Letecká továrna Aero se už před druhou světovou válkou proslavila výrobou levných lidových automobilů a během nacistické okupace připravila zajímavé prototypy Ponny a Rekord. Po válce se ale pustila do výroby Minorů, tajně vyvinutých v Jawě.
Po znárodnění československého průmyslu bylo rozhodnuto, že Jawa se bude nadále věnovat pouze motocyklům a výroba Minoru II byla proto převedena do Leteckých závodů Praha. Vůz se začal vyrábět na podzim 1946 pod značkou Aero. Motory a podvozky se vyráběly v Motorletu Jinonice (dříve známém jako „waltrovka“) a karoserie se montovaly v letňanském Rudém Letovu. Jejich dřevěné kostry ale dál dodával závod Jawy v Kvasinách.
Výroba se rozbíhala jen pomalu a teprve koncem roku 1947 dosáhla kapacity dvou set vozů měsíčně. Na jaře 1947 představila továrna Aero prototyp dvoumístného roadsteru a na podzimním pražském autosalonu téhož roku se otevřeným provedením Minoru II pochlubila i vysokomýtská karosárna Sodomka. Do sériové výroby se ale roadster nedostal. Více štěstí mělo provedení kombi, označené Minor STW (resp. Normandie), které se dodávalo jak s „obnaženou“ dřevěnou kostrou zadní části karoserie, tak později i v celoplechovém provedení. Několik verzí kombi vzniklo i u zahraničních dealerů, Minor se totiž vyvážel do více než 20 zemí. Stejnou koncepci měl i polský malý automobil FSO Syrena, vyráběný až do sedmdesátých let. Proslýchalo se, že mu byl vzorem právě náš Minor.
Aero Minor II se vyráběl do února 1951 a celkem vyjelo z bran továrny přes 14 tisíc kusů. Vznikl ještě jeden prototyp Minoru III, ale to už soudruzi rozhodli o jiné náplni továren v Letňanech a Jinonicích.
Zdroj www.eurooldtimers.com
ÚDAJE VOZIDLA: Aero Minor II
Výrobce: Letecké závody n.p. Praha
Země původu: Česká republika
Rok výroby: 1949
Počet válců/obsah: 2 / 615,75 cm3
Výkon: 14,7 kW/3500 ot.min.
Max rychlost 110 km / hod
Karoserie (počet dveří) tudor
Počet míst 4
Délka (mm) 3820
Šířka (mm) 1350
Výška (mm) 1460
Rozvor (mm) 2228
Rozchod před/zad (mm) 1210/1250
Pohotovostní hmotn. (kg) 690
Celková hmotnost (kg) 1050
Pohon přední
Převodovka manuální 4 + 1 stupňová