Značka: Agrostroj Prostějov
Země: Československá republika
Typ: Motorobot PF-62
Rok: 1969
* Text je doslovnou citací příručky "Motorobot PF-62 s příslušenstvím, Popis a návod k obsluze - Seznam dílů". Pouze texty v závorkách jsem doplnit osobně jako komentář či doplnění původního textu.
Motorobot PF-62 je jednonápravový traktor, pojízdný na dvou kolech, který ve spojení s vhodným nářadím vykonává nejrůznější práce v zahradnictví, zelinářství, ve školkách, sadech, parcích a v zemědělských závodech. Vyžaduje k obsluze jediného pracovníka. Při pohybu se motorobot řídí pomocí řidítek (klečí).
Motorobotu je možno použít pro dopravu, orbu, kultivaci, frézování půdy, vrtání jam, sečení trávy, zametání, řezání dřeva, pro pohon drobných strojů a jiné práce.
výrobek n. p. Motor, České Budějovice (závod Vodňany), je dvoutaktní jednoválec, chlazený vzduchem, se setrvačníkovým magnetovým zapalováním, čističem vzduchu a tlumičem výfuku. Tlumič výfuku je snadno rozebíratelný. Motor se maže olejem přimíchaným do benzínu.
Technické údaje k motoru
označení BD-1-S-72A
vrtání - průměr 72 mm
zdvih 78 mm
obsah 317 ccm
* Vysvětlení ke spotřebě od jednoho z majitelů
Ten záhadný nápis 550 g/k/hod znamená: spotřeba gramů paliva, na jednu koňskou sílu (750 W) za hodinu. Nebo-li, pětsetpadesát gramů kráte pět koní, rovná se 550x5=2.750. Tedy spotřeba 2.750 gramů paliva při plném výkonu za hodinu, čili 2750 : 1000 = 2,750.Tedy 2 a 3/4 litrů paliva za hodinu chodu motoru při plném výkonu.To taky skutečně odpovídá mým zkušenostem, když s PF jezdím do lesa.
Děkujeme pozornému čtenáři za doplnění :-)
Převodová skříň:
má tři rychlosti dopředu a jednu zpáteční. Ozubená kola převodové skříně jsou kalena a cementována a jsou v olejové lázni. Pro pohon nářadí motorobotu slouží předlohový a hnací hřídel. Na konci předlohového hřídele (spodní hřídel) a hnacího hřídele (horní hřídel) jsou zubové spojky pro připojení jednotlivých druhů nářadí. Není-li spojka předlohového hřídele v činnosti je zakryta přírubou závěsné vidlice se čtyřmi šrouby, a konec hnacího hřídele je zakryt vypouklým víčkem se třemi šrouby.
Diferenciál:
umožňuje ovládání stroje v zatáčkách, jeho uzávěrka zamezuje prokluzu kol v nerovném terénu. Diferenciál se zapíná nebo vypíná uzávěrkou diferenciálu, umístěnou na klečích.
Pojezdová disková kola:
6,00 x 16'' jsou opatřena nízkotlakými pneumatikami s protektorem pro zemědělské traktory. Kola mají rozchod 620 mm. Stroj pracuje dobře i v písčitém nebo měkkém terénu, neboť kola motorobotu jsou dostatečně široká, a proto neprokluzují (nemohu potvrdit - kola často při naloženém vleku prokluzují). Litinové náboje kol jsou upraveny jako bubny pro čelisťové brzdy. Zvyšují adhezní váhu, a tím i tažnou sílu stroje.
Řízení:
Motorobot se řídí klečemi, které jsou podle povahy práce bočně i výškově stavitelné. Na jejich pravé rukojeti je umístěna plynová páčka, na levé páka spojky. Páky pro řazení rychlostí jsou dvě, a jsou umístěny před kloubem klečí, kde je též dopředu skloněná páčka pro obsluhu diferenciálu. Nádrž na palivo o obsahu 10 litrů a skříňka na nářadí jsou upevněny nad motorem a chrání jej shora. Vpředu je motor chráněn maskou.